19/07/2015

Xugadores de la tradición: Sergio de L'Americanu

(Artículu espublizáu en Les Noticies col títulu Los xuegos de siempre, nel techu d'Asturies. 08/12/2011)

La Casa l'Americanu recibe cola so antoxana abierta y llimpia, preparada pal hibiernu rigorosu que tolos años anubre les cais d'El Puertu con tonelaes de ñeve. Los mil quinientos metros d'esti llugar del conceyu de Cangas del Narcea determinen clima y paisaxe, y clima y paisaxe determinen el ser d'esta xente candial y abierto, axetivos-antídotu pal fríu y l'aislamientu. Sergio espérame tres del horru, nun patiu de grava nel que sigue dominando la pizarra. Vengo a falar de xuegos antiguos con él y él sábelo. Poro, namás llegar salúdame con una colección de barres de fierro que nos va valir pa echar a “parl.lotiar” de la importancia qu'equí tuvieren los concursos de fuerza, nesti ámbitu de pasu, güei amenorgáu pol espoxigue d'otres víes y medios de comunicación.

Xugar la barra, cuéntame, yera más qu'un pasatiempu n'El Puertu. Nun hai qu'escaecer que castellanos, extemeños, andaluces y portugueses yeren viaxeros comunes d'esta carretera y al pasu pel altu, na so venta, l'apueste y el negociu, cosa común. Asina que nun ha chocanos que dalguna disputa acabara resolviéndose tirando la barra lo más llueñe posible. O que nos díes de fiesta'l concursu de barristes d'El Puertu tuviera fama del Sil al Narcea.

Fernando Maestro (Muséu de Xuegos de Campo -Huesca-) retrata a Sergio xugando la barra.
Vamos ver un poco El Puertu. Falamos, ente lleenda y crónica histórica, de la palabra L.leitariegos, y como quien nun quier, averámonos a La L.laguna. Esti home, tovía mozu, enérxicu y trabayador, charra y pon escuela y nun lo sabe. Botánica, zooloxía, xeografía de lo humano y de lo físico... ye un sabiu nada resabíu, un paisanu célebre ensin querelo. Pel camín hai tiempu pa criticar con pros y contres, cásique con formes de manual d'estilu, lo que ye y lo que suponen la estación d'esquí, los tendíos llétricos, la vida ayena de delles coses que se van viendo nesti altísimu pueblu asturianu. Allaculló, pal llau del Cuetu, hai unos praos onde muncho se tien tirao a la cuerda. Diz Sergio que veníen equipos yá formaos de más p'allá de Vil.lablinu -seique, digo yo, de Babia o de Palacios- y que tamién subíen de Bimeda, Cibea, Val.láu y Carbachu. Aprovecho pa conocer la so visión sobre la rellación ente la xente de les dos lladeres y cuéntame qu'enxamás apreció la menor estridencia. “Compartimos cultura y fala”, diz, y rise, pero tamién entaína pa esclariar que los d'El Puertu son d'El Puertu, xente avezao a socorrer, a abrir la casa y abellugar, a mercar, a recatiar, a negociar.

Los xuegos d'equí nun yeren namás de puxar, como talo paez hástasa equí. Per eses mesmes llombes qu'asomen a la carretera tien habío carreres, según cuenta Sergio. La corrida, que ye como tamién s'apedillaba esta actividá, nun consistía n'otro qu'en correr a pie p'aportar primero que los demás a un sitiu determináu. O en doblar una peña, que vien a significar da-y la vuelta a un picu, desapaeciendo a la vista de los que taben n'El Puertu pa salir pel otru llau depués d'arrodialu. Asina demostrábase l'arte pa caminar per un tarrén garmosu y enllén d'incertidume, no que tien tola traza de ser un retu ente pastores, tan amigos ellos de probase. En Casa l'Americanu tiense memoria tamién d'otru xuegu propiu d'esi oficiu, el saltu, del que, hai que lo dicir bien claro, n'Asturies tamos certificando'l so desaniciu. Ayudaos por un palu más o menos llagu, elásticu o ríxidu y con poca carrera, los pastores pasaben portiellos bien altos dibuxando nel aire una xestualidá motriz que bien recuerda a los pertiguistes atléticos del programa olímpicu. Cosa de vaqueros yera esi xuegu d'aire medieval, el de la sortiya, y ye que pocos meyor qu'ellos sabíen montar a caballu y quedar cola cinta na daga a galope tendíu.

Sergio fai camín alredor de La L.laguna. Tres d'elli, Carlos Suari y Fernando Maestro.
Semeya de Francisco Álvarez Cadenas.
De vuelta pa casa, Sergio nun marafunda la oportunidá de presentame la bolera, al par de la carretera pela que pasa, reviráu, un Alsa. Apoderada pola bouza, hai que maxinar aú taben la piedra, la poya, les rayes. Falamos d'apuestes, de la lonxitú de les xornaes de bolos. Los guajes de güei llámenlo “al rei de la pista” pero nun saben qu'esi ye un métodu organizativu emplegáu en competiciones deportives primero incluso de que se llamaren deportives. N'El Puertu amañábense asina tamién mui davezu y Sergio diz recordar pareyes que, lliteralmente, xugaren de sol a sol n'aquella bolera, como si fora un portalgu, contra tolos viaxeros que cruciaben l'altu un día cualquiera de branu. Enantes de despidinos hebo tiempu pal embutíu de casa y el calorín del fueu, la ocasión de conocer la familia y los vezos. Na cuadra vieya, tresformada en cochera pa los usos d'agora, Sergio'l de Casa l'Americanu atesoraba la última demostración d'amor y respetu a la cultura de so. Ellí, nun requexu tocante al portón, un armariu repintáu milenta vegaes y restorcíu pol tiempu, protexe del escaezu un xuegu de bolos abundante y antiguu. Cinco boles y alredor de cincuenta bolos con más d'un sieglu de vida. Y digo vida y nun m'enquivoco.   

No comments:

Post a Comment